donderdag 12 januari 2017

Een hippe breitas in vilt, TUTORIAL

Een nieuw jaar,
nieuwe voornemens
en veel gelukwensen!
Ik wens jullie allemaal een jaar vol creativiteit toe!

Ik begin mijn nieuw blogjaar met een verse handleiding.
nu leg ik uit hoe je een hippe breitas in vilt kan maken.
Materiaal:
stevige vilt (mijn vilt is 4 mm dik)
een rits van 60 cm met grote tandjes (blokrits)
bijpassend garen
4 nestelogen (+ hamer of materiaal om ze te bevestigen)
een gekleurd touw ong 60 cm

Werkwijze:
Knip uit het stuk vilt een rechthoek van 50 cm breed en 40 cm hoog.
Speld de rits met de goede kant naar beneden, lange zijkant van de rits tegen de lange zijde van het vilt. 
Stik de rits vast in het midden van het ritslintje, mijn rits was zo breed dat ik het met mijn gewone naaivoetje kon doen, naald helemaal naar links gezet, bij een gewone rits gebruik je een ritsvoetje)
Zigzag nu de rand nog eens, vilt zal niet rafelen, maar het maakt het steviger en mooier afgewerkt.
Plooi de rits nu naar de buitenkant, het vilt is stijf, dus duw hem met je vingers goed plat.
Geef dan een stiksel op de rand van het vilt zodat de rits plat blijft liggen. Je moet dus zorgen dat het ritslintje onderaan mee vast gestikt wordt.
Plooi het vilt naar boven zodat je de rits kan spelden aan de andere lange zijde van het vilt.
Let op dat je naar de juiste kant plooit! De rits moet met de goede kant tegen het vilt zitten.
Speld vast.
Stik langs de rits vast.
Zigzag de rand en plooi de rits om, geef een stiksel op het vilt om het ritslintje vast te zetten.
Dit is het resultaat:
Zet nu de 'koker' recht op een blad papier en teken er rond om de omvang te bepalen, neem een passer en teken een ronde op het vilt dat 1 cm groter is in omtrek. Knip uit en speld dit tegen de zijkant van de koker. Gebruik stevige spelden en speld genoeg vast, want dit is het meest lastige stuk van heel de breitas.
Schuif het voorzichtig onder je machine en stik langzaam cm per cm. Ondertussen vouw je het vilt altijd een beetje verder. Het kan zijn dat je nog eens rond moet stikken als je eerste rondje niet heel netjes is.
Zigzag de rand om te verstevigen. Het stukje rits dat uitsteekt mag je afknippen. Gebruik hiervoor een slechte schaar!! Herhaal dit voor de andere kant.
Plooi de tas nu binnenste buiten en duw de ronde zijkanten goed naar buiten.

Je kan nu kiezen hoe je de handvaten bevestigt. je kan een breed lint op het vilt naaien,
ik koos voor nestelogen en een fluo veter.
Bevestig de nestogen zoals op de verpakking staat vermeld. Maak eerst gaatjes in het vilt met behulp van een puntig schaartje.
Steek de veter door de gaatjes en leg een knoop in het touw.
De tas is klaar!
Deze handleiding heb ik volledig zelf uitgewerkt, ze mag gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden en geschenken, NIET VOOR COMMERCIEEL GEBRUIK!
Ik vind het fijn om jullie creaties te bewonderen, een foto mag je mailen naar handmade.mieke[at]gmail.com

11 opmerkingen:

  1. Keitoffe tas! Ben zelf geen breier, maar ik ken wel wat mensen die hiermee blij zouden zijn, bijvoorbeeld als kadootje! Dank je wel voor weeral een toffe en superduidelijke handleiding! Die wordt gepind :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan als handwerktas ook gebruikt worden voor haken en dergelijke, haaknaalden en bolletjes wol...
      Leuk dat je weer even kwam lezen hier!

      Verwijderen
  2. De vilten breitas is heel mooi groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idd heel hip. Zeker de kleurcombinatie. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer mooi, flashy en een duidelijke tutorial! Al ben ik voorlopig nog helemaal niet gebeten door de breimicrobe, iets met geduld enzo...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat ken ik, ik hou het ook bij naaien hoor, de breitassen maak ik als kado voor breiende vrienden en familie ;-)

      Verwijderen
  5. Wat een mooie combi ... het grijs met fluor!
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vorige week was ik op zoek naar een patroon van een breitas en heb ik je andere patroon gevonden, die van de wat groenige stof. Wat heerlijk zo'n uitgebriede tutorial met foto's. Wat leuk was dat om te maken, was nog wel even puzzelen vooral met de rits en het tornmesje is er ook aan te pas gekomen. De vilten breitas van hierboven ga ik misschien ook nog wel eens maken. Die is toch wat hipper he? Maar zo hip ben ik zelf ook niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig schoon! Echt, ineens zin om aan het breien te gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt mij geweldig als Yoga-mat-tas. Superstoer in vilt en deze kleurencombi! Even de maten aanpassen en hopla!

    BeantwoordenVerwijderen