maandag 14 oktober 2013

De snelle broek

Toen Julie in de kleuterschool zat kregen de kindjes gymles, maar daarvoor hoefden ze zich niet om te kleden. Het waren meer bewegings-spelletjes dan echte gym oefeningen. Ik denk ook vooral om praktische reden, want als je 26 kleuters 2 maal moet omkleden blijft er in dat uurtje nog weinig tijd over om te sporten... Ondertussen zit mijn flinke meid in het eerste leerjaar. Op dinsdag en donderdag heeft ze gym. De juf was duidelijk op het oudercontact: de kinderen moeten zich zelfstandig uit- en aan kunnen kleden, dus geen kleedjes met sluiting op de rug, geen broekkousen, enz. Er wordt van de leerlingen verwacht dat ze zich alleen kunnen omkleden (en dat in 20 tellen!). De eerste schoolweken was dat 'een makkie' in Julie's woorden. Een rokje met tricotband (elastische band) en een t-shirt, teenslippers er onder en omkleden was in 5 minuten klaar. Maar nu met dat herfstig weer is dat een heel ander paar mouwen. Voor het eerste maakte ik een broek uit de Knippie.  Het was een gepuzzel en véél hersengebruik om die werkomschrijving te volgen. Chinees was dat voor mij! Uiteindelijk trok ik mijn plan en is het niet volledig volgens dat boekje gemaakt, maar ik kwam tot een draagbaar resultaat ;-) Ik maakte een broek met een elastiek bovenaan, geen geknoei met knopen en ritsen (want die gebruikt ze toch niet). Het oogt niet zo elegant, maar dat gedeelte zit meestal toch onder haar trui. Het is een snelle aan-uit broek, maar een knippie-patroon ontcijferen gaat spijtig genoeg minder snel.

 
 


De broek staat vooraan te bol naar mijn zin, dat ga ik volgende keer veranderen. Verder valt het patroon mee, vooral op de rug zit het hoog genoeg, geen bouwvakkerspoepspleet :-) Over de pijpen twijfel ik ook nog. Ik ben fan van de bootcut, maar zo'n smalle pijpen is eens wat anders.
 
Patroon: Knippie 3/2012 broek 17 (met enkele aanpassingen: een elastiek in de tailleband en andere achterzakken

1 opmerking:

  1. Super, ik vind ze keigeslaagd! Broeken zorgen bij mij altijd voor wat drempelvrees... Voor de Dochters maak ik ze sowieso niet (te groot) maar de Zoon zou er wel enkele kunnen gebruiken. Ik moet me er toch eens overzetten als ik dit zie.

    BeantwoordenVerwijderen